lollohanna

Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Livet..

Av johanna harrysson - 3 januari 2012 20:32



När man får motgångar i livet , ska man då dras med dom ner eller jobba sig uppåt igen?


Jag har gjort både och.. I vissa fall är det väldigt svårt att inte låta sig själv dras med ner i saker och ting som är jobbiga, ibland är det också förståligt att man dras med ner och helt enkelt normalt.


Men man måste ändå ha motivationen att orka ta sig upp den biten som man ändå har halkat ner .

Livet är inte en dans på rosor ,vilket tyvärr allt för många människor vet om. 

Vissa människor och familjer drabbas hårdare än andra,den frågan jag ställer mig själv är förståss varför vissa drabbas mer än andra?


Varför ska vissa familjer behöva förlora en nära anhörig i sjukdom/olyckor istället för ålderdom medans andra familjer får leva lyckliga utan sjukdomar och olyckor i livet och tillsist dö av ålderdom?


Jag är givetvis glad över att det finns familjer som aldrig behöver drabbas av sånt där, men givetvis finns det en svartsjuka inom mig, om att jag också skulle vilja ha det så..


Våran familj har varit väldigt utsatta under flera år, och än har det inte tagit slut.

Några av dom är:

- Min systers man var med i en MC- olycka och bröt halva kroppen i princip,idag över 10 år senare har han fortfarande problem med att gå och jobba.

- Min bror har diabetes och blev blind, hamnat i insulin koma, gjort ett X antal ( över 15st) operationer på ögonen för att få tillbaka en viss syn och minska trycket i ögonen, men inget märkbart resultat, han kan i princip se konturer i rätt ljus ! 

-Min pappa fick en hjärtinfarkt -92, 2005 fick han en stroke och dog sen 2009.

- Min morfar fick cancer som dom upptäckte 2009, 2 veckor efter att vi förlorade pappa.


Allt detta är bara en liten del av allt jobbigt som hänt våran familj, detta är bara en liten del av sjukdomarna i våran familj..


Ibland undrar jag över hur våran familj och våra liv sett ut om inte allt detta hade hänt.

Men jag har också lärt mig att man ska inte analysera för mycket i allt runt omkring sig, vissa saker ska man bara låta vara ,annars blir man lätt besviken eller så vill man ha de precis så,och det är ju något man aldrig kan få.

Så då är de bättre att inte veta ! 

Detta är givetvis bara min mening,och det är så jag gör för att inte gräva ner mig allt för mycket i det som hänt, jag vill hellre se till framtiden och analysera och reflektera den..


Det finns dom som tar livet och allt förgivet,vilket jag tycker är helt omöjligt, jag ser det som att vi alla har vår tid på denna jord,men samtidigt så har vi den tiden på en lånad tid.

Vi kan inte kontrollera allt som sker dag för dag ,och varför ska man ta allt förgivet när man inte kan kontrollera var sekund i livet ?


Sen finns det dom som inte vill lägga energi på något i sitt liv, som inte orkar av löjliga anledningar (återigen min syn), det finns dom som inte VILL jobba,som bara VILL sitta hemma och bara vara. Men samtidigt så VILL dom ha pengar varje månad och mat på bordet, men dom vill helst inte göra något för att få den dit. 

Detta går för mig inte ihop...


Sen finns det dom som varje dag söker efter jobb och vill "rätta till" sitt liv, men som inte får jobb för att man har haft en trasslig historia bakom sig, dessa personer är dom som vill få "en andra chans" i samhället och hos andra med människor. Varför hjälper vi dom som INTE vill jobba och inte dom som VILL jobba?! 


Sen vet jag att många irriterar sig på alla dessa reklamer som går på tv om tex rädda barnen childhood och allt vad dom nu heter ,tro mig jag har en sambo som irriterar sig mycket på detta..

Jag tror dock att det är så här.. 

Folk i Sverige irriterar sig på att "varför ska vi hjälpa dom när inte dom hjälper oss?" ,"det finns faktist utsatta barn i Sverige också!"

Jag ser det som så här..

 I Sverige så visas det inte hur många barn som har det dåligt,hur många uteliggare vi faktist har här och hur många barn som far illa till i sina hem, 

Men media visar upp hur det ser ut i andra länder, och i krigsländer så vet man att barnen far illa till och att det oftast är fattiga länder och väldigt fattiga människor som visas i bild,man ser alla dessa barn som är så otroligt magra att man genast skulle vilja åka dit med hela sin frys o kyl o skafferi för att få mätta åtminstonde EN endaste mage utav alla dessa tusen barn ! 


Min tro är så här,jag vet vare sig vad som stämmer eller ej, jag är som sagt inte så insatt i varesig politik eller något annat , jag är totalt kass vad de gäller sånt !Men för de kan jag ha min egna uppfattning..

Jag tror iallafall som så här, Sverige är ett ganska så rikt land om man ser till dessa länder, har inte vi pengar så kan man alltid få hjälp utav socialen,det är den rätten vi har,

medans i dessa länder,för att överleva dagen så får man börja jobba när man egentligen ska börja förskolan här, har man inte någon mat så får vissa barn/ungdomar sälja sig för att få någonting över huvud taget.

Vissa av dessa barn förlorar sina föräldrar innan dom ens fyllt 10 år (!!) pga HIV och andra sjukdomar eller rent av svält . 

Dessa problem är stora i andra länder , dom är inte alls lika stora här i Sverige.

Men visst förekommer de här också och visst tycker jag att det är fel att det är dom rika som har råd att komma hit ,som kommer hit. Jag tycker precis som många andra att det ska vara dom här barnen som man ser på tv som behöver hjälpen mest men som inte har dessa pengar att kunna ta sig hit, som borde få komma hit ..


Där har vi den här makten igen om pengar, i dagens samhälle så styr pengarna på tok för mycket,jag tycker att detta är fel, jag skulle vilja se en politiker som sitter på sina miljoner kr i månaden sätta sig på en vanlig "svensson" lön o kanske plocka ut mellan 15-17.000:- i månaden, tro mig jag skulle vilja stå på första raden och se hur denna politikern ska försöka lösa alla penga bekymmer varje månad med lån,hus, vanliga räkningar och kanske tom sitta hos fogden, det vore en dröm och få se. För jag tror inte att dom vet hur alla vi "vanliga" människor får sitta och vända på varje krona varje månad för att få allt att gå ihop innan lönen kommer och det är dags att börja betala räkningarna igen och sen sitta där sista veckan innan lön med tre paket nudlar kvar ..

Tro mig jag skulle gärna se på hur dom löser allt,när dom inte har sina miljoner !


Det skulle kännas skönt om hela Sverige hade lika mycket pengar ut varje månad, för om alla har samma förutsättningar så borde i regel alla också lyckas , inte sant ?!


Men dock så har inte alla samma prioriteringar....

Men om alla skulle ha en lön på 40.000:- i månaden när man i regel är van vid att ha en inkomst på hm låt oss säga 10-20.000:- , då tycker man väl ändå att man borde klara sig månaden ut ?

Jag vet att vi skulle göra de iallfall, men för 4-5 år sen hade vi nog inte gjort de för då var vi riktiga slösare ,men man växer upp väldigt fort ibland..



---

Nu har jag babblat på länge om något som jag egentligen inte har någon aning om men det är så här som jag ser de ,så som jag TROR,men jag har varken fakta eller bevis som talar med eller emot mig,det är bara MIN tro...


---



Har nu låtit Eddy sätta sig framför sitt tv-spel, utan att han ens behövde be om de, snacka om att han måste tro att jag fjäskar för något nu ;) haha ! Men icke sa nicke, han är värd att få sitta där ett tag till , och jag ska snart springa ner till tvättstugan och hänga upp sista maskinen för idag ! :)


Hoppas att jag skrivit något som får någon att börja tänka annorlunda iallafall eller som har fått en lite annan bild ! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna harrysson - 12 maj 2013 22:40

Känslan som uppstår när man vet att man hittat rätt ... Sen 2007 har jag vetat att det varit något speciellt med honom. Att man aldrig kunnat släppa en person utan att han alltid funnits där i bakhuvudet... När man gått igenom helvetet på vägen ...

Av johanna harrysson - 12 april 2013 11:12

Kommer aldrig glömma vår första träff. Då du mötte upp mig vid tåget och jag var så nervös för att du kanske inte skulle stå där som du sagt att du skulle göra. Jag minns att den kvällen skulle bli resten av mitt liv, då jag några timmar senare fick ...

Av johanna harrysson - 12 mars 2013 19:19

Ja just nu är de tre stora saker på gång, kan dessvärre bara berätta om två än så länge... Först nu på fredag ska vi åka och kika på ett hus som vi varit lite intresserade av ett tag nu, så på fredag ska vi på visning och vi hoppas på att skicket ...

Av johanna harrysson - 5 mars 2013 16:23

Mådde man bättre då? För att man alltid hade de säkert? Trots att man hörde olika saker var dag? Kände man sig vacker både inuti och utanpå för att man hörde de jämt? Var allt en dans på rosor eller var de bara något som man hittade på för att de ...

Av johanna harrysson - 26 februari 2013 21:26

Hej du gamle man .... Kände att idag så skriver jag till dig ! De senaste så har dagarna varit riktigt tuffa, tomheten kryper sig allt närmare och saknaden är så otroligt stor... Tog modet till mig som du kanske märkte häromdagen och åkte ut t...

Ovido - Quiz & Flashcards