lollohanna

Alla inlägg under juni 2012

Av johanna harrysson - 10 juni 2012 22:30

Denna helgen har varit helt underbar men dock för kort ,enligt mig ... Hade gärna velat ha några dagar till..


I fredags så var ju Eddy´s mamma, moster och mormor här på fika .

Igår (lördag) så åkte jag, Eddy, mamma och min ena syster till Skövde och kikade på ny frys till mamma, samt shoppade lite smått och gått, och present till Hilma som fyller år nästa vecka, hon önskade sig ett par ballerina skor så de fick hon allt ! ;) Dock blev de fel storlek då far hennes inte riktigt hade koll på detta men de går ju alltid att byta :) ! 

Sen efter turen till Skövde så åkte vi till svärmor och hälsade på ett par timmar och jag och Iréne utklassade Eddy i poker ;) inte lätt för stackarn att förlora mot två tjejer ! ;) hehe !


Efter den svängen med trevligheter så åkte vi hem och käkade lite och sen bar det av mot Skövde igen för en bilträff, mycket lyckad sådan , sen blev de vidare mot Skara för att kika på race, också väldigt lyckat ! inga små töntar som ska provocera polisen utan "mognare " personer ! :)


Och idag då så har vi tagit oss en rejäl sovmorgon för att sen göra oss i ordning och åka på 5 års kalas hos Hilma ! :) ..

Sen blev de en sväng förbi svärmor igen o kikade läget och både jag och Eddy får väl känna oss besegrade emot Eddy´s styvfar i poker ! :P Bara för att man är 70 bast så betyder inte de att gubben tänker på vad alla andra gör under spelets gång ! :P hehe!


Och nu har vi hunnit med att handla lite inför våran planerade matlagning imorn, vi ska göra någon form av kyckling gryta med ris .. Improvicera lite blir  de men de smakar nog säkert bra .. ! :) 

Sen har vi käkat lite och sen avslutade vi myset med jordgubbar ! 



Det bästa med sommaren måste väl ändå vara just jordgubbar och sen färsk potatis ! :D 

Det är iaf mina favoriter på sommaren ! 



Nu ska vi strax krypa ner för imorn är de ju måndag.

Och då ska jag ta med mig mamma till Stenstorp för att hämta hem krukan från pappas grav och göra den fin tills tisdag då han fyller 65 år .. 

Har fått fira hans  födelsedag genom kyrkogården i tre år nu.. <3


Nog för att man nog aldrig är beredd på att förlora en förälder, men det känns extra tufft att göra de 5 månader innan ens 20 års dag..

Men jag hade tur ändå, jag kunde ha förlorat honom -92 redan då han fick sin hjärtinfarkt.

så jag är glad över att jag fick ha honom i mitt liv i nästan 20 år iaf .

Men varje dag är en ständig kamp mot tårar och saknad, dock är det alltid värst vid såna här datum, alla födelsedagar och högtider . Det fattas alltid någon vid bordet, det är alltid ett paket mindre och alltid en stor saknad.

Jag vet att när jag var liten så sa alla " gud de syns verkligen att det är Affe´s tös de där, så otroligt lika" och jag vet hur trist jag tyckte att det var för att alla visste att jag var just "Affe´s" tös.. Nu däremot så är jag otroligt stolt över att jag var hans dotter och att jag är rätt lik honom.

Sen jag var liten så har jag alltid fått höra att " du har verkligen Alf ögon" och med de menade dom att pappas ögon ändrade färg vid olika humör, vi båda är brunögda ,men ju gladare vi blev desto mörkare blev dom och när vi blev arga så blev dom åt de gröna hållet. Rätt kul tycker jag .

Sen har jag också två stora leverfläckar som pappa också hade på samma ställe och samma sida kroppen (en på låret och en vid tinningen). 

Jag är stolt över mina drag från min pappa !


Men jag är lika stolt över alla drag från mamma.

När jag var liten var jag dock alltid pappas flicka, när vi satt i soffan så skulle jag alltid vara vid pappa, jag frågade alltid pappa om saker (kanske för att han aldrig sa nej ?:) ) 

Jag var pappas flicka tills jag blev tonåring , då jag blev mammas flicka och följde hennes spår .

Sen när pappa blev sjuk  så tydde jag mig ännu mer till mamma, vi jobbade ihop med pappa och gjorde allt tillsammans. 

Idag kan vi prata om precis ALLT och då menar jag ALLT ! Det har vi kunnat göra i ca. 7 års tid.

Det går inte en dag utan att vi ses eller pratar med varandra i telefon.

Även om vi inte har något att säga så är de bara så att vi inte tar tiden förgivet här i livet utan tar vara på varje tillfälle..


Glöm aldrig av att du lever på lånad tid, man vet aldrig när den tar slut !


Nej nu ska jag försöka slita med mig Eddy in, han ska ju upp och jobba imorn och jag har inte planerat att vakna 05.30 ;)


Av johanna harrysson - 8 juni 2012 21:37

Nu har jag fått nog av allt som media och politiker eller va dom nu är håller på med ..

För de första så ska vi inte få ha kvar vår nationalsång pga att en vers låter fel i deras öron.

Sen vill dom inte att vi ska hissa svenska flaggan för de är rasistiskt ! 

Nu ska man inte ens ha en skolavslutning i kyrkan där prästen säger " gud välsigne dig" ..

Alltså vart är sverige på väg?! 

om något år kommer detta landet heta något helt annat än sverige för alla våra traditioner håller på att försvinna..

Snart får vi väl inte fira julen heller.....


Varför ändra en nationalsång ? Dom klagade över att man såg tillbaka på den gamla tiden (stormaktstiden 1600-1700 talet), men då är min fråga , varför ska man lära sig svenska i skolan? varför ska man lära sig religion? Varför ska man lära sig om alla våra gamla kungar osv osv.. Tillhör inte de "gamla" sverige om något ?! 


Varför är de rasistiskt att hissa svenska flaggan då det är vårt lands flagga? Inte fan åker jag ner till Irak och ber dom ta ner sina flaggor o ber dom klä sig på mitt sätt för att jag tycker dom är rasister som "hyllar" sin tro och sitt land? Man tar väl ändå seden dit man kommer?


Inte går jag in i en kyrka och börjar svära  o skrika? det handlar om respekt för dom som tror på en viss sak eller tycker en viss sak !

Jag klampar heller inte in i en främmande människan bostad och ber honom flytta sin soffa för att jag tycker den står fel ! Samma saker alltihop!


Och nu detta med kyrkan och "gud välsigne dig".. 

Jag undrar om hon som nyss sa detta på nyheterna , alltså att en skolavslutning i kyrkan borde man ha men prästerna ska inte "tvinga på ungdomarna välsignelse osv " vem tvingar någon till de för att du kliver innanför en kyrkport? Ingen mig vetligt ! 

Jag kan säga att jag är kristen till tron men jag är inte kristen som människa, jag går inte i kyrkan mer än dop och bröllop i princip ! Men ska man gå in i kyrkan och dom inte pratar om gud osv så är de väl ändå ingen kyrka ? Kristi tro bygger på detta, gud jesus och maria osv osv. Inte går du in till en moské och ber dom sluta prata om sin gud o tro ?! 

Jag undrar om denna grymt pantade kvinna som var på nyheterna för de första har döpt sina barn? Har hon de så är hon mer knäpp än jag trott, då snackar vi ju om dubbelmoral, för är du döpt så är de ju angående kristi tro osv (inte så insatt men så mkt vet jag) , du får ditt namn och ett bevis på ditt "medlemsskap" ..

Där välsignar dom dig och din familj osv.

Och hennes ca, 3 mån son/dotter sa nog inte " snälla mamma kan inte jag få döpas in i kristi tro" ..knappast ! utan de var hon som valde att hennes barn skulle döpas ! 


Jag har inget emot dop, mina barn ska döpas. Dels för traditionen men också för att "tillhöra" något. 

Samt för att få sitt namn, jag vet att det finns namncermonier eller vad det heter ,men för mig är de samma sak då de är en "präst" som gör precis samma sak som vid ett vanligt dop men kanske inte använder gud o kristi osv (?) har aldrig varit på ett sånt "dop" men jag har varit på ca 16 vanliga dop !

För mig är de en "självklarhet" att döpa sitt barn, sen när dom själv kan/vill bestämma så får dom gärna gå ur de om dom känner så..

Jag fattar dock inte varför man går ur svenska kyrkan, det blir bara dyrare med allt.

Se på dop, bröllop , begravningar.. Är du medlem och ger så ynka lite som typ 1% i skatt till kyrkan/år, så är det gratis att ha dop bröllop eller begravning, präst o allt är gratis. Är du dock inte medlem så får du hyra alla dessa snubbar och tanter. 

Och varför betala för något som kunde vara gratis då de inte ens märks på lön eller deklaration lr vad man nu vad man nu vill se de som "kostsamt" ?


Inte vill jag att när jag dör så ska mina anhöriga få betala för att jag ska få en gravplats på kyrkogården ?! 

Nej för min del är det ren idioti.. Det är pengar som aldrig märks.. För att få ett värdigt och fint avslut på livet ! 

Tror inte folk förstår hur mycket pengar en begravning kostar.. Bara kistan är ett x antal tusen (till pappa valde vi den billigaste o lackade den vit men de gick på flera tusen bara de ) , sen var de urnan till de samt urnsättning.. Allt detta kostade pengar,men dock under hälften  av vad de skulle kostat om man inte är medlem..

Att hyra präst o kyrka är inte billigt som sagt, och inte ska väl din familj betala för att du dör ?!



Nog om detta ! ..


---

Idag var de studenternas dag här i Falköping.

Dock tycker jag att de blir dåligare med åren, för två år sen så var studentåget helt dött, man hörde nån visselpipa men knappt nån som "skrek" alla gick som zombies ...

I år var de väldigt lite studenter tycker jag allt, de va över på 2 röda liksom.

Men kul att se alla glada ansikten !


Sen måste jag ju säga att den grymmaste kortege vagnen var ju lätt den stora "london bussen" ! 

Inte för att man såg alla som var i den men den va mest utstickande och häftig ! 

Så min dag började redan 05.30 imorse då Eddy ligger som en död säl i sängen och hör inte sina 6 mobil alarm som ringer med ca. 3 min mellanrum, eller sina 3 klock alarm.

Kan ju säga att mitt morgonhumör är kasst , och dessa alarm som herrn inte ens hör gör de inte bättre ! :P

Men men upp kom han tillslut iaf ! 

Men när jag vaknat så kan jag inte somna om igen, jag blir klarvaken direkt, om de inte handlar om mina egna alarm ! :O

Sen var de bara att invänta att klockan skulle gå och bli 10, då mötte jag upp Sara och "lilla" Lennie och så gick vi upp på stan o tog en fika med diverse folk. Sen ner på ströget igen för att se hela tåget med studenter, sen upp till stan igen för att hälsa på välkända och saknade ansikten! :)

Sen ner på ströget igen för att se kortegen ! Sen var jag död !

Migrän,hunger och ont i axeln = ingen bra kombination !

Men nu är de borta men dock har jag nog fått feber..

Är ju lågtempare så 37.5" räcker för att jag ska bli som en med 39" feber..

Tack Pappa för den ärftligheten ;) !


Sen har vi haft fin besök här hemma av svärmor, hennes syster och mamma ! :) 

Svärmor fick äntligen se lägenheten när den är möblerad, sist hon var här var ju då vi flyttade in de sista o allt va kaos ! :P hehe!

Imorn blir det iaf en sväng ut till dom då hon är ensam hemma i helgen, så lite trevligt sällskap av oss ska hon allt få ! :D

Men innan vi far ut dit så blir de att åka med mamma till Skövde för att kika ny frys till henne ! :)


Sen är det snart midsommar och jobbet kallar, men även så kommer Jenny m. familj ner och ska troligtvis bo hos oss ! :) Alltid lika trevligt att ses !

---


Nu ska jag försöka slita Eddy från spelet och se om de är något liv på stan en sån här dag ! :) 

Vi bor ju längs ströget så man behöver ju bara kika ut för att se om de är några ute ! :P och de verkar som så då de rullar en och annan bil förbi utanför ! :)


---


Behöver jag ens skriva hur nöjd jag är med mitt liv just nu ? 


Jag har en underbar sambo !


En underbar familj ! 


Underbara vänner !


Vad mer behöver man ? :)


Ovido - Quiz & Flashcards