lollohanna

Alla inlägg den 26 april 2012

Av johanna harrysson - 26 april 2012 13:52

Jag satt igår kväll och kollade på Kalla Fakta..

Där dom tog upp ett ämne som gör mig förbannad rent ut sagt.

Det handlade om en kille på 26år som verkligen hade nått botten.

Han höll på med alla möjliga droger, hans pappa höll kontakten med socialtjänsten angående sonens prover.

Sonen gick dit och gjorde drogtester minst 2 ggr /vecka, samtliga gånger visade dom positivt.

Socialen gjorde inget åt situationen, Pappan i de här fallet ifrågasatte NÄR dom skulle ge honom någon hjälp,

Det är självklart för mig att denna 26 åring gick dit frivilligt och visste om att han skulle få ett positivt test, han ville ju ha hjälp ifrån dom ! Men dom såg inte de , dom som jobbar med "problem" människor dag ut och dag in ser inte detta ?!

Denna 26 åring hängde sig i sitt hem.

Han hade en dotter som han inte fick träffa mer än var 7e vecka, hon var hans enda hopp i livet och de togs ifrån honom utav socialtjänsten... Tillsammans med henne så såg han en utväg !

Dom lovade honom att få träffa henne varannan vecka EFTER helgerna, för de var på helgerna som han knarkade och söp...

Men när socialen hade bestämt att han skulle få träffa henne var 7e vecka så sa killens pappa de att "låt mig tala med honom först, för han är väldigt sårad redan och detta hjälper inte direkt" dom sket i vilket och tog kontakt med killen INNAN pappan hann säga något.

Vilket sen ledde till pappans självmord ...


Jag kan säga att droger är jag helt emot, men att det ska bli så här när man VILL ha hjälp och ser sin glöd bara slitas längre och längre ifrån sig, som gör att man inte vill leva längre är helt förståeligt ..

Den som hade hand om hans fall på socialen jobbar inte längre kvar där.. hmm undrar varför ?!


Att vara så ung och ha haft problem genom hela tonnåren rent ut sagt ,hamnat i fel gäng osv. Sen när man kan se det med blotta ögat att han verkligen försökte få hjälp genom att just gå och frivilligt lämna POSITIVA prover VARJE vecka... Är inte de ett stort tecken på "HJÄLP MIG!!" ..


Man undrar hur dom tänker dom som jobbar där och som bestämmer där..


Jag kan även dra upp en annan historia som jag vet "lite mer om" , har känt familjen i hela min uppväxt, men detta handlar om en person ur den familjen som fick ett tragiskt slut på livet...

Han har haft problem med droger genom i stort sett hela livet,

Denna killen sökte hjälp för sina laster, han fick antidepprisiva tabletter... Det var de enda han fick, jag som pluggar till USK:are vet att man inte enbart kan ge antidep. till en person som är så långt ner i något så tungt. Du måste ha en motsatts effekt till de antidep. också.

Men han fick dessa anti tabletter, använde dom ett tag, sen när han var ute och åkte bil så styrde han rätt emot en lastbil och hamnade under den och dog...

Hans familj visste att han sökt hjälp och fått "hjälpen" men vad var de för hjälp egentligen?!

Hans familj ville även anmäla läkaren som skrivit ut dessa tabletter till honom, dock efter något sånt så är man inte så stark och vissa orkar inte dra de längre utan "accepterar läget".

Jag vet dock inte ifall dom anmälde läkaren, men förstår deras vrede emot den som SKA kunna sånt här och som borde ha läst på sin medicin lite bättre ...



Men sen förstår jag även dom som börjar med tunga droger också, att få "fly ifrån" alla problem man har , när livet går helt emot en, så skulle man kunna göra vad som helst för att få rymma ifrån allt !

Men att inte ta tjuren vid hornen är kanske fegt ? vad vet jag ?!

Så långt ner har jag aldrig varit och dit kommer jag inte hamna heller,men jag förstår hur lätt de kan vara och hamna där, och jag förstår också vilket helvete de är att ta sig därifrån...



Nej nu har jag babblat på väldigt länge här.. Dags att ta tag i disken igen tror jag nog ! :)


Och glöm nu inte alla som bor eller parkerar i Falköping att from imorn så ska man ha en parkerings-snurra i bilen ! :) kan bli dyrt utan ;)

Ovido - Quiz & Flashcards